home » nieuws » varkensvlees en honkbal: een logische en bovendien succesvolle combinatie!

Varkensvlees en honkbal: een logische en bovendien succesvolle combinatie!

15 november 2017 11:31:00

Sinds 2016 prijkt het logo van Wellink als partner van de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond op deze website. Het bedrijf van directeur Paul Wellink is waarschijnlijk bij het gros van de honkbal en softbalcommunity in Nederland nog niet eens zo heel bekend. Vanuit Lekkerkerk exporteert Wellink al bijna 40 jaar wereldwijd varkensvleesproducten voor o.a. de worstindustrie, snack- en maaltijdproducenten en nog veel meer.

Een bedrijf dat varkensvlees exporteert en de honkbal en softbalsport. Dat lijkt niet direct een logische combinatie. Hoe komt iemand die een bedrijf leidt dat op een zeer grote schaal in Europa varkenskoppen uitbeent  in aanraking met de Koninklijke Nederlandse Baseball & Softball Bond?

Paul Wellink: “Dat is gebeurd tijdens de handelsmissie van toenmalig Minister Ploumen naar Cuba. Hier heb ik kennis mogen maken met de Commercieel Directeur van de KNBSB Paddy Roomer en hij heeft mij laten inzien dat sport en zaken doen een geweldig goede combinatie is. Tijdens deze handelsmissie werd het voor mij meteen inzichtelijk wat de daadwerkelijke kracht is van de combinatie sport & business.”

Baseball means Business
Voor een bedrijf dat wereldwijd exporteert heeft de KNBSB een ijzersterk A-merk in handen met Team Kingdom of the Netherlands. In grote economieën als Japan, Zuid-Korea, Taiwan en natuurlijk de VS is het team zeer bekend dankzij de fantastische prestaties van de afgelopen jaren. Via Baseball means Business probeert de KNBSB bedrijven uit Nederland die zaken doen met bedrijven uit deze landen (en vice versa) te helpen een ingang te krijgen.

Dat is ook wat Paul Wellink zo aansprak aan het netwerkplatform en waarom hij een partnership met de KNBSB aangegaan is: “Tijdens de handelsmissie in Cuba heb ik met eigen ogen gezien wat de kracht is van de combinatie tussen Baseball en Business is. Op dat moment werd de basis gelegd en is er direct ter plekke getekend voor een partnership. Het voelde gewoon goed en dat heeft zich meteen bewezen.”

Een zeer lucratief onderdeel van het partnership was de helmsponsoring van Team Kingdom of the Netherlands. Oplettende kijkers hebben het logo van Wellink al meerdere keren op de helmen van slagmensen van het Koninkrijksteam gezien, bijvoorbeeld tijdens de World Baseball Classic in maart van dit jaar.

“De gigantische exposure op televisie (mediawaarde van ruim 6 miljoen dollar, zie afbeelding), die uit de helmsponsoring voortvloeide, hebben we heel goed kunnen gebruiken in diverse landen waar honkbal één van de grootste sporten van het land is. Onze (nieuwe) relaties vinden het onvoorstelbaar leuk om een gift in de vorm van een helm met sticker of een gesigneerde bal te ontvangen van het Koninkrijksteam. Een team dat niet te vergeten, bij de laatste twee World Baseball Classics bij de beste vier landen ter wereld hoorde.”, aldus Wellink.

‘Blije gezichten!’
Ook in landen als Japan, Zuid-Korea en Cuba moet het soms apart zijn om te zien dat een Nederlands bedrijf zich gekoppeld heeft aan de honkbalsport. Wat voor reactie krijg je als je als Wellink in die landen zaken komt doen en laat zien dat je partner van de KNBSB en het Koninkrijksteam bent?

Wellink: “Blije gezichten! Vooral leuke  reacties over het feit dat wij als bedrijf de sport een warm hart toedragen. Dit geeft meteen een gemeenschappelijke interesse waardoor de start van zakelijke gesprekken vele malen gemakkelijker verloopt.”

Daardoor zie je dat de partnership tussen de KNBSB en Wellink veel verder gaat dan alleen een investering van geld enerzijds en exposure anderzijds. Immers: Baseball means Business! Als je als partner aan kunt tonen dat je gelieerd bent aan Team Kingdom of the Netherlands opent dat deuren en dat heeft Wellink ook gemerkt: “Dankzij het partnership met de KNBSB hebben wij gemakkelijker toegang gekregen tot officiële instanties en ambassades. Hierdoor werd het opstartproces van exporteren eenvoudiger. Door het uitnodigen van export gerelateerde instanties en ambassades bij wedstrijden (bijvoorbeeld in Tokyo en Seoul) konden wij persoonlijk in contact komen met de juiste personen, goede gesprekken voeren en tegelijkertijd genieten van de wedstrijd.”

Exposure, relatiemarketing, deuren die internationaal geopend worden. Dat is al heel veel waarde die een bedrijf als Wellink uit een partnership met de KNBSB en Baseball means Business haalt, maar nog niet alles. Rondom het World Port Tournament werd er voor Wellink een familiedag verzorgd met BBQ en een clinic van het Koninkrijksteam. Het is waarschijnlijk niet het eerste waar je als bedrijf aan denkt als je op zoek bent naar kansen in de sport, maar het maakt de partnership wel af.

“Wij hebben enorm genoten van de gehele dag tijdens het WPT. Al onze collega’s vonden het een leerzame clinic en hebben er veel meer van opgestoken dan dat zij van te voren hadden gedacht. De wedstrijd, de ambiance en het feestje achteraf hebben gezorgd voor een hele leuke en leerzame familiedag.”, aldus Paul Wellink.

Voor beide partijen is er in deze partnership dus een win-win situatie gecreëerd en dat is wat een partnership met Baseball means Business altijd verzorgt. Winnen doet Wellink graag en hij ziet ook het Koninkrijksteam in de komende jaren het liefst nog veel winnen: “Voor de KNBSB en het team, maar toch ook een beetje voor onszelf!”, sluit hij glimlachend af.

KNBSB NOC*NSF
Twitter YouTube Facebook