Tips voor het schrijven van een goed persbericht

Een persbericht is één van de communicatiemiddelen die je als club kunt inzetten om nieuws onder de aandacht te brengen van de media. Media die gelezen wordt door jouw doelgroep en in dit geval gaat het dan veelal om lokale en soms regionale media. Dit kunnen gedrukte media, online media en/of radio/tv zijn.

Als goed geschreven, kan een persbericht een ideaal middel zijn om gratis publiciteit te genereren. Onderstaand vind je tips voor het schrijven van een goed persbericht.

  • Stel jezelf altijd eerst de vraag: is het onderwerp interessant voor de doelgroep van de media die je wilt aanschrijven?
    Dat lijkt een open deur, maar heeft dat wat je wilt vertellen echt nieuwswaarde, is het interessant voor de lezers?

  • Nieuws, geen reclame
    Het doel van een persbericht is informeren; je wilt een nieuwsbericht delen, een evenement aankondigen, een bijzonder verhaal delen (honkballer of softbalster in Team Kingdom/talententeam/deelnemers aan Little League). Dus geen reclame of een commercieel bericht.

    Schrijf objectief: to-the-point, helder geformuleerd, houd je aan de feiten. En: één onderwerp per bericht.

  • Opvallende titel
    Je titel vertelt waar je persbericht over gaat én prikkelt om verder te lezen. Fris, kort en/of een call-to-action werken goed. In een onderkop kun je desgewenst een quote plaatsen die aansprekend is.

  • Goede structuur
    Een aantrekkelijke kop (titel) wordt gevolgd door een lead, de eerste alinea, waarin de belangrijkste informatie staat: de vijf W’s en H. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In die volgorde. Waarin de eerste vier sowieso in de eerste zin (alinea) komen en ‘waarom en hoe’ in de zinnen erna. De lead is maximaal vijf regels. Als ruimte, kan er een goede, sterke quote in.
    • De lead nodigt uit om verder te lezen. Tegelijkertijd: als je de lead hebt gelezen, moet je ook volledig op de hoogte zijn. Dit omdat soms enkel deze regels geplaatst worden in het medium.
    • Alles wat daarna in de ’body’ van het persbericht volgt, moet van onderen zogezegd oprolbaar zijn: als je de laatste alinea niet leest, ben je toch op de hoogte van het nieuws. Tegelijkertijd nodigt het, zonder het hele verhaal tot in de details te vertellen, uit om verder te lezen en/of dat ze contact opnemen voor meer informatie voor het schrijven van een eigen stuk aan de hand van het persbericht. De kunst is om het spannend te houden, zonder dat je het gevoel hebt dat er informatie wordt achtergehouden.
    • Tussenkoppen – zodat de ontvanger het bericht makkelijk kan scannen.
    • Maximale lengte van een persbericht is een A4. Dus kort en bondig schrijven en vooral geen dubbelingen en uitweidingen.

  • Quote
    Een citaat geeft input die niet feitelijk is, maar wel een persoonlijke touch en/of kleuring aan het bericht geeft. Daarmee laat je zien wie de afzender is.

  • Vermijd ‘allergieën’
    • Indirectheid – een persbericht leest het prettigst wanneer het in de actieve vorm is geschreven. En dat betekent: vermijd hulpwerkwoorden als zullen, worden en kunnen.
    • Superlatieven – gebruik zo min mogelijk/ geen superlatieven – ook wel overdrijvingen of soms cliche1s- in de vorm van bijvoeglijk naamwoorden (bijvoorbeeld: fantastisch, beste, allermooist, uniek). Het maakt de tekst ook wollig en daardoor minder prettig leesbaar.
    • Jargon – wanneer je honkbal of softbal specifieke termen gebruikt, leg dan kort uit wat het inhoudt (niet iedereen is goed op de hoogte van onze sporten) en gebruik geen termen die intern gebruikt worden, maar niemand anders iets zeggen.
    • Afkortingen – in een persbericht (sowieso in nieuwsberichten of interviews die je publiceert) staan nooit afkortingen.
    • Kapitalen en uitroeptekens – wanneer je kapitalen gebruikt, doe je dat alleen in de titel. Niet in tussenkoppen en zeker niet in de subject line van de email. Uitroeptekens voegen in het bericht vrijwel nooit iets toe, je hoeft ze dan ook niet te gebruiken. DE email bovendien nooit een high priority uitroepteken meegeven.

  • Geen (spel)fouten (uitroepteken!)
    Goede spelling, grammatica en feitelijke, correcte informatie is essentieel. Wanneer er een fout in jouw persbericht staat, doet dit niet alleen af aan jouw imago maar het kan ook worden overgenomen in de daadwerkelijk publicatie. Zeker bij lokale krantjes worden berichten vaak één-op-één doorgeplaatst. Hoe goed je ook bent in het schrijven van stukjes, laat een bericht altijd even nalezen door een collega.

  • Vertel meer over jouw vereniging
    Een journalist is wellicht (nog) niet (goed) bekend met jouw vereniging. Daarom is het belangrijk om dit kort en krachtig samen te vatten aan het einde van het persbericht. Een zogenaamde boiler plate geeft snel inzicht in jouw vereniging. Vertel in de laatste alinea in een paar regels (maximaal 50 woorden) wat meer interessante informatie over jouw vereniging.

  • Contactgegevens
    Onderaan het persbericht, meestal afgescheiden door een streep, plaats je in een noot voor de redactie -met de toevoeging: niet voor publicatie- de contactgegevens van degene die meer informatie kan geven over het onderwerp van het persbericht. Niet voor publicatie, omdat je deze gegevens in de meeste gevallen niet in de publicatie van het medium wilt hebben.

  • Beeld
    Wanneer je goed beeld hebt, is dat een mooie toevoeging aan het persbericht. Hierin is het woord goed wel van groot belang. Het beeld moet het verhaal ondersteunen. Als het persbericht gaat over een evenement voor kinderen en staan geen kinderen op, dan werkt het niet. Een zichtbaar gezicht is altijd aan te raden, in tegenstelling tot allemaal mensen/iemand op de rug gezien. En snijdt het beeld zo uit, dat het belangrijkste centraal staat. Meters gras, een hek of een logo in de verte die je er graag op wilt hebben: snijd het weg.

  • Verstuur mail vanuit de vereniging
    Verstuur het bericht vanuit een verenigingsmailadres, niet vanuit persoonlijke mail. Dit vergroot de herkenbaarheid en autoriteit. Verder is het aan te raden om het persbericht in de mail zelf te verwerken en niet als bijlage. Een bijlage openen is een extra handeling (je wilt het lezen ervan juist zo makkelijk mogelijk maken) en in sommige gevallen houdt een firewall berichten met bijlagen tegen als het van een (nog) onbekende afzender komt.

  • Persoonlijk contact
    Persoonlijk contact met (een aantal) journalisten uit de perslijst van de vereniging kan gunstig zijn. Het geeft je inzicht in wat voor informatie ze zoeken, wat ze wel/niet plaatsen, hoe ze het liefst een persbericht ontvangen. En je kun een persbericht bijvoorbeeld met een persoonlijke aanhef en korte inleiding starten. Dat betekent dat iedere journalist een aparte mail ontvangt en dat kost wat meer tijd, maar kan wel waardevol zijn.