Marketing communicatiemiddelen

Marketing & communicatie omvat alle middelen die je inzet om te communiceren met jouw doelgroep en stakeholders. Door in te spelen op de wensen en behoeften van de doelgroep wordt het gewenste doel bereikt. 

Voor je begint met communiceren, stel je jezelf als vereniging de volgende vragen:

  • Wat wil je bereiken - meer zichtbaarheid, meer leden, inschrijvingen voor een toernooi, mensen over een activiteit informeren, aandacht in de media, ...
  • Wie wil je bereiken – bestaande leden, potentiële nieuwe leden, familie van (mogelijke nieuwe) leden, sponsors
  • Wat wil je vertellen
    • Waarom wil je dat vertellen – denk vanuit die specifieke doelgroep, niet wat jij zelf graag wil horen/zien.
  • Hoe wil je de doelgroep(en) bereiken

 

De boodschap kan per doelgroep verschillend zijn in opmaak, bewoording, medium.

Marketing-communicatiemiddelen

  • Online kanalen
    • Website
    • Social media

  • Direct Marketing
    • Nieuwsbrieven
    • Advertenties/flyers/posters

  • Evenementen, promoties, guerillamarketing
    • Toernooien
    • Scholen
    • Op pleinen/in parken
    • Flyeren/logo's op straat/ stickers etc.

  • PR – on-&offline geschreven media actief aanschrijven
    • Spelers uitlichten – talentenbijzondere verhalendeelnemer aan bijvoorbeeld NKLL
    • Toernooien
    • Activiteiten– bv. workshop van internationals
    • Uitnodigen voor -belangrijkewedstrijden (verslaglegging)

  • Partners&Sponsoren
    • Via hun kanalen
    • Partner evenement - bijvoorbeeld een fundraiser

Hoe bereik ik de gewenste doelgroep?

1. Via online kanalen

WEBSITE

Het is belangrijk om de website van de vereniging up-to-date te hebben en aantrekkelijk te maken voor de twee belangrijkste hoofddoelgroepen: de bestaande verenigingsleden en de niet-verenigingsleden die uit interesse op de website komen en potentiële nieuwe leden zijn.

De website is een communicatiekanaal dat continu -dus ook buiten het seizoen- bijgehouden moet worden. Zodat mensen als ze op de website komen niet steeds hetzelfde zien, of dat het laatste nieuwsbericht van drie jaar terug is. Tips voor online redactie.

Potentiële leden
Uit het Nationaal Sportonderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat als mensen willen gaan sporten 33% zich op het internet oriënteert naar een aantrekkelijke sportactiviteit en 34% via een zoekopdracht op internet op zoek gaat naar informatie. Als je online aanwezig bent, bereik je dus veel potentiële leden.

De niet-leden met mogelijke interesse wil je direct verleiden, bijvoorbeeld om gratis aan een proeftraining mee te doen. Open de website dan ook daarmee – een beeld met een link naar de pagina waar ze zich direct kunnen aanmelden voor een proeftraining bijvoorbeeld via Google forms of als dat kan door het formulier te integreren in jullie website. Geef vervolgens ook (beknopt) wat meer informatie over de proeftraining.  

NB! Het is belangrijk om snel opvolging aan de inschrijving te geven, door te bellen of mailen en de datum van een proeftraining vast te leggen.

Inschrijven
Wanneer een mogelijk nieuw lid heeft meegetraind en daadwerkelijk lid wil worden, is het heel belangrijk dat deze drempel zo laag mogelijk is. En dat is via online inschrijving.  De KNBSB heeft via Sportlink een speciaal inschrijfformulier ontwikkeld.  Dit formulier kun je heel eenvoudig op jouw website plaatsen.
Alle informatie en voordelen van dit online inschrijfformulier vind je op deze pagina.  

Uiteraard kun je er ook voor kiezen zelf een online inschrijfformulier te ontwikkelen en op de website te plaatsen. Dan kan het nieuwe lid zich alsnog snel en gemakkelijk online aanmelden. Het kost vervolgens alleen de ledenadministratie iets meer tijd om de inschrijving goed te verwerken.

Welke optie je ook kiest, onthoud: maak het zo simpel mogelijk voor het nieuwe lid!

 

SOCIAL MEDIA

Jong en ook ouder: vrijwel iedereen is dagelijks op sociale media te vinden. Waar precies is afhankelijk van de doelgroep. Zo zitten jongeren voor op Instagram, TikTok en Snapchat en wat oudere mensen op Facebook en ook Instagram.  Eventuele (sponsor)partners kun je via LinkedIn goed bereiken. Het is dan ook belangrijk om zichtbaar te zijn op deze kanalen. Zeker op de kanalen waar jongeren actief zijn, kun je en is het goed om veelvuldig (te) posten waarbij je foto en video veelvuldig afwisselt.

Denk daarbij aan:

  • Goed beeld:
    • Laat het beeld aansluiten bij de bijbehorende tekst
    • Snijd ‘nikszeggend beeld weg: zet de sporter, actie of emotie centraal, niet het gras, het hek of een logo heel erg in de verte.

  • Video:
    • Denk aan het formaat van de video
    • Maak de video niet te lang
    • Start gelijk met de actie, anders scrollen mensen weg
    • Plaats er een lekker muziekje onder
    • Als gesproken woord erover, voeg dan ook de woorden in tekst toe (voor als mensen zonder geluid kijken)

  • Algemeen:
    • Korte tekst eronder
    • Link in bio >> naar website met meer info
    • Niet 10 nikszeggende hastags, maar een paar hashtags waar mensen daadwerkelijk op zoeken en die uitkomen op een pagina die daadwerkelijk relevant is.

Laat kanalen die doorjongeren veelvuldig gebruikt worden, ook door jongeren (stel een groep samen) binnen de verenigingen gevoed worden. Zij weten wat er speelt, waar naar gekeken wordt - wat 'werkt' om jongeren te bereiken en te binden, lid of geen lid.

2. Via direct marketing

 

DE NIEUWSBRIEF

Een makkelijke en ideale manier om jouw leden te bereiken is met een email nieuwsbrief. Het hangt echter van verschillende factoren af of de gewenste boodschap ook daadwerkelijk overkomt.

  • Is de boodschap interessant voor de ontvanger?
  • Wordt de ontvanger genoeg verleid om het nieuws te gaan lezen?
  • Wordt er begrepen wat er met de boodschap bedoeld wordt?

Bij het opstellen van de nieuwsbrief moet de lezer centraal staan.


Inspelen op de behoeftes en het leesgedrag van de doelgroep is belangrijk.

Wanneer je een nieuwsbrief gaat opstellen beschik je vaak over veel informatie en kennis over de verschillende onderwerpen die aan bod kunnen komen. De kunst is om selectief gebruik te maken van deze informatie door jezelf de simpele vraag te stellen: “Wat wil de lezer hierover weten?”

Laat je niet verleiden om, meestal vanuit passie, al jouw kennis tot in detail over te willen brengen. Door de ontvanger te overladen met informatie loop je het risico dat mensen afhaken tijdens het lezen óf niet eens beginnen met lezen. Daarnaast kan je met compacte berichten de lezer makkelijker verleiden om te willen weten over het onderwerp.

Volg deze vijf stappen om een goede inhoud te bepalen:

  1. Bepaal het doel van de nieuwsbrief, met andere woorden: wat wil je bereiken? Wil je informeren, activeren, inspireren/amuseren?
  2. Bepaal de doelgroep: schrijf je de (ouders van de) jeugd aan of de senioren, officials en/of kader? Zo kun je de doelgroep naar eigen interesse, eigenschappen en ook kennis aanschrijven. Wanneer je iedereen binnen de vereniging dezelfde nieuwsbrief stuurt, dan is het zaak dat ze in de opening allemaal worden aangesproken. Geef kort aan wat er in de nieuwsbrief wordt gesproken, dan zien ze in één oogopslag of er informatie voor hen bij staat. Eventueel met een link naar het stuk zodat ze daar direct heen kunnen.
  3. Bepaal de inhoud van de nieuwsbrief: welke onderwerpen wil je onder de aandacht brengen, dan wel heeft de nieuwsbrief een thema? Zorg er altijd voor dat de inhoud nieuwswaardig is en voorzien van beeldmateriaal – foto, visual, video,
  4. Breng structuur aan: bepaal de volgorde van onderwerpen. Zet belangrijkste berichten bovenaan.
  5. Maak de nieuwsbrief. Ook daarvoor een paar handvatten:
  • Verleid de lezer om te lezen – met interessante onderwerpen, een verrassende kop, een prikkelende tekst.
  • Gebruik korte zinnen en houd de tekst per onderwerp kort – korte zinnen lezen prettiger. Het maakt helder wat je wilt zeggen. Houd ook de lengte per onderwerp beperkt. Extra informatie kunnen ze vinden op jouw website, waarheen je vanuit de nieuwsbrief kunt linken. Verleid de ontvanger met een uitnodigende tekst om daar verder te lezen.
  • Besteed aandacht aan de opmaak van de nieuwsbrief – een aantrekkelijke lay-out nodigt uit om te lezen.
  • Maak de lezer nieuwsgierig – start daarmee in de onderwerp regel. Maak die kort en aansprekend. Bijvoorbeeld door hem in vraagvorm te zetten. En zorg dat deze aansluit bij de inhoud van de nieuwsbrief. Alleen een prikkelend onderwerp, om vervolgens daar niets meer over terug te vinden in de nieuwsbrief werkt averechts.
  • Zorg voor een goede verhouding van afbeeldingen en tekst. Alleen tekst is niet aantrekkelijk om te lezen, tegelijkertijd: te veel beeld kan de boodschap verloren laten gaan. Let op dat je niet te grote beelden gebruikt. Dat heeft invloed op de laadtijd/ open tijd van het bericht en kan ook het afleveren van de nieuwsbrief beperken
  • Stuur vaker korte nieuwsbrieven. Je kunt heel veel onderwerpen in een nieuwsbrief zetten, maar de vraag is of dan alles gelezen wordt. Door de frequentie iets op te schroeven, kun je kortere nieuwsbrieven maken, waarin de informatie die je wilt delen meer zichtbaarheid krijgt. Bovendien kun je zo vaker contact maken met jouw doelgroep. Altijd goed om te doen: vraag de lezer wat ze van de nieuwsbrief vinden, wat ze goed vinden, wat beter kan, wat ze missen of op welke informatie ze niet zitten te wachten. Dat geeft waardevolle inzichten.
  • Stimuleer verspreiding - Zorg ervoor dat (waar gewenst) de onderwerpen in de nieuwsbrief verder verspreid en gedeeld kunnen worden om een nog groter bereik te creëren.
  • Laat het eindresultaat controleren – op taal, maar ook op inhoud. Check ook of de nieuwsbrief op zowel desktop/laptop, tablet en mobiel goed overkomt. De meeste nieuwsbrief software biedt die optie.
  • Verstuur de nieuwsbrief