Marketing & communicatie omvat alle middelen die je inzet om te communiceren met jouw doelgroep en stakeholders. Door in te spelen op de wensen en behoeften van de doelgroep wordt het gewenste doel bereikt. Voor je begint met communiceren, stel je jezelf als vereniging de volgende vragen:
De boodschap kan per doelgroep verschillend zijn in opmaak, bewoording, medium. |
1. Via online kanalen
WEBSITE
Het is belangrijk om de website van de vereniging up-to-date te hebben en aantrekkelijk te maken voor de twee belangrijkste hoofddoelgroepen: de bestaande verenigingsleden en de niet-verenigingsleden die uit interesse op de website komen en potentiële nieuwe leden zijn.
De website is een communicatiekanaal dat continu -dus ook buiten het seizoen- bijgehouden moet worden. Zodat mensen als ze op de website komen niet steeds hetzelfde zien, of dat het laatste nieuwsbericht van drie jaar terug is. Tips voor online redactie.
Potentiële leden
Uit het Nationaal Sportonderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat als mensen willen gaan sporten 33% zich op het internet oriënteert naar een aantrekkelijke sportactiviteit en 34% via een zoekopdracht op internet op zoek gaat naar informatie. Als je online aanwezig bent, bereik je dus veel potentiële leden.
De niet-leden met mogelijke interesse wil je direct verleiden, bijvoorbeeld om gratis aan een proeftraining mee te doen. Open de website dan ook daarmee – een beeld met een link naar de pagina waar ze zich direct kunnen aanmelden voor een proeftraining bijvoorbeeld via Google forms of als dat kan door het formulier te integreren in jullie website. Geef vervolgens ook (beknopt) wat meer informatie over de proeftraining.
NB! Het is belangrijk om snel opvolging aan de inschrijving te geven, door te bellen of mailen en de datum van een proeftraining vast te leggen.
Inschrijven
Wanneer een mogelijk nieuw lid heeft meegetraind en daadwerkelijk lid wil worden, is het heel belangrijk dat deze drempel zo laag mogelijk is. En dat is via online inschrijving. De KNBSB heeft via Sportlink een speciaal inschrijfformulier ontwikkeld. Dit formulier kun je heel eenvoudig op jouw website plaatsen.
Alle informatie en voordelen van dit online inschrijfformulier vind je op deze pagina.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen zelf een online inschrijfformulier te ontwikkelen en op de website te plaatsen. Dan kan het nieuwe lid zich alsnog snel en gemakkelijk online aanmelden. Het kost vervolgens alleen de ledenadministratie iets meer tijd om de inschrijving goed te verwerken.
Welke optie je ook kiest, onthoud: maak het zo simpel mogelijk voor het nieuwe lid!
SOCIAL MEDIA
Jong en ook ouder: vrijwel iedereen is dagelijks op sociale media te vinden. Waar precies is afhankelijk van de doelgroep. Zo zitten jongeren voor op Instagram, TikTok en Snapchat en wat oudere mensen op Facebook en ook Instagram. Eventuele (sponsor)partners kun je via LinkedIn goed bereiken. Het is dan ook belangrijk om zichtbaar te zijn op deze kanalen. Zeker op de kanalen waar jongeren actief zijn, kun je en is het goed om veelvuldig (te) posten waarbij je foto en video veelvuldig afwisselt.
Denk daarbij aan:
Laat kanalen die doorjongeren veelvuldig gebruikt worden, ook door jongeren (stel een groep samen) binnen de verenigingen gevoed worden. Zij weten wat er speelt, waar naar gekeken wordt - wat 'werkt' om jongeren te bereiken en te binden, lid of geen lid.
DE NIEUWSBRIEF
Een makkelijke en ideale manier om jouw leden te bereiken is met een email nieuwsbrief. Het hangt echter van verschillende factoren af of de gewenste boodschap ook daadwerkelijk overkomt.
Bij het opstellen van de nieuwsbrief moet de lezer centraal staan.
Inspelen op de behoeftes en het leesgedrag van de doelgroep is belangrijk.
Wanneer je een nieuwsbrief gaat opstellen beschik je vaak over veel informatie en kennis over de verschillende onderwerpen die aan bod kunnen komen. De kunst is om selectief gebruik te maken van deze informatie door jezelf de simpele vraag te stellen: “Wat wil de lezer hierover weten?”
Laat je niet verleiden om, meestal vanuit passie, al jouw kennis tot in detail over te willen brengen. Door de ontvanger te overladen met informatie loop je het risico dat mensen afhaken tijdens het lezen óf niet eens beginnen met lezen. Daarnaast kan je met compacte berichten de lezer makkelijker verleiden om te willen weten over het onderwerp.
Volg deze vijf stappen om een goede inhoud te bepalen: