Maak de taken inzichtelijk – wat moet er gebeuren, welke personen met welke kennis/kwaliteiten worden gezocht? Wees in de communicatie helder: we zijn op zoek naar mensen die X,Y,Z kunnen. Zie ook het stappenplan.
Opknippen van de taken – zodat het werk behapbaar blijft.
Een slogan/visie helpt - bijvoorbeeld: “De club dat doen wij samen”
Bij een informatiebijeenkomst of in een mail voor (nieuwe) leden is het goed om het belang van vrijwilligers aan te geven. Benoem wat er allemaal gedaan wordt - over het algemeen heeft een lid echt geen ideehoeveel er wel gedaan wordt door anderen – en waar extra handjes gebruikt kunnen worden, dan wel waar mensen nodig zijn. En.. sta open voor ideeën en diensten/kennis die aangedragen/aangeboden worden.
Stel een “warm bad” commissie aan, zij geven nieuwe leden een warm welkom en informatie over het reilen en zeilen op de vereniging. Een warm welkom geeft een goede eerste indruk en is de eerste stap bij het creëren van het clubgevoel en daarmee binding aan de vereniging.
Het laden van het clubgevoel is van belang voor verbinding en daarmee de inzet voor de vereniging bij onder meer toernooien en evenementen.
Ruim voor aanvang van het seizoen bijeenkomsten met de (ouders van) leden uit alle teams. In het hockey hebben ze de zogenaamde ‘Witte rook sessies’: een bijeenkomst waarbij alle vrijwilligerstaken – binnen de verschillende teams (trainer, coach, teammanager etc) en de -openstaande- algemene vrijwilligerstaken (bar, bestuur, TC, jeugd, etc) ingevuld moeten worden. De sessie is pas afgelopen als alle vrijwilligerstaken zijn ingevuld
Geen ALV maar thema-avonden met specifieke onderwerpen, waarmee je (ouders van) leden in alle geledingen aanspreekt op een bepaald onderwerp. Dan kun je tijdens (en ook na) de bijeenkomst veel concreter aan de slag.
Het document ‘Goed sportbestuur voor vereniging’. Hierin staan aanbevelingen om te komen tot een goed sportbestuur en ook profielschetsen. Een e-learning Vrijwilligersmanagement vind je hier.
Plaats op de website een duidelijk overzicht van de commissies en vrijwilligerstaken op de vereniging, wat deze taken inhouden en en waar er nog openingen zijn.
Wees dankbaar voor je vrijwilligers – zet ze in het zonnetje. Vrijwilliger van de maand, bedanken tijdens een evenement, een kaartje of bloemetje.