29 mei 2020
SalesQ-directeur Pepijn Beerman (rechts) met Berry van Driel, Commercieel manager van de KNBSB.
In deze rubriek Partner in de spotlights maken wij een run langs al onze trouwe partners. Deze week is het de beurt aan SalesQ. Ook het bedrijf van directeur Pepijn Beerman heeft tijdens de coronacrisis een aantal klappen moeten incasseren. Het belette hem echter niet om stevig door te zetten en nieuwe oplossingen te bedenken. Het virus heeft zijn passie voor honkbal in ieder geval niet aangetast. ‘Ik doe wat ik kan voor het honkbal.’
Tekst: Olle Smits van Waesberghe
"SalesQ is een sales en marketingbedrijf. Wij nemen de sales en marketing uit handen van onze klanten", legt Pepijn Beerman uit. "Wij leveren verschillende diensten, zoals database-marketing. Daarbij leveren en houden we klantenbestanden bij en verkennen we de markt. Wij doen ook telemarketing. Bedrijven zoals Volvo, KPN en Cisco vragen ons dan bijvoorbeeld om bedrijven te bellen om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Voor een deel van de klanten nemen we de gehele sales cycle uit handen en sluiten we de deals telefonisch."
Impact Corona
Alles liep op rolletjes totdat het coronavirus z’n intrede deed. Het kabinet nam verschillende maatregelen, waardoor veel bedrijven gedwongen hun deuren moesten sluiten. Ook SalesQ kende in het begin de nodige problemen beaamt Beerman. "Het eerste wat we moesten doen was ervoor zorgen dat we thuis konden werken. Van de dertig mensen op ons kantoor in Haarlem, waren er 25 die het niet gewend waren om thuis te werken. We hebben getest bij wie thuiswerken wel en niet goed werkte. Het was even wennen, maar toch zagen we dat de productiviteit redelijk stabiel bleef. De bereikbaarheid schoot zelfs omhoog. Mensen hadden ineens meer tijd, ruimte en zin voor een gesprek."
SalesQ hoefde haar deuren niet te sluiten. Doordat ze volledig met cloudapplicaties werken, kon iedereen thuis aan de slag. Ondanks het feit dat bijna alle projecten gewoon doorgingen tijdens de crisis, waren de cijfers van de new business minder positief. "In maart zagen we dat onze omzet flink was gekelderd. Dat was even schrikken. We hebben met het mes tussen de tanden iedereen gebeld die we konden bellen om te kijken waar nog werk te vinden was. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van die NOW-regeling van de overheid. Dan ben je blij dat je in Nederland woont. Het gaf rust en vertrouwen om door te gaan met de dingen waar we mee bezig zijn."
Honkbal
Naast zijn bedrijf speelt ook honkbal een belangrijke rol in het leven van Beerman. "Mijn gezin, het bedrijf en het honkbal zijn de belangrijkste drie zaken voor mij." Vooral het trainen en coachen van de jeugd spreekt hem enorm aan. "Het jeugdhonkbal geeft mij erg veel voldoening. Ik zie daar zó het nut van in. Wij hebben bij de Amsterdam Pirates ook instuif-trainingen. Daar komen kinderen tussen de vijf en tien jaar en maken voor het eerst kennis met honkbal. Als er van de tien ongeveer vijf blijven honkballen en twee daarvan halen de hoofdklasse, dat zou al mooi zijn. Maar wat nog mooier zou zijn is als honkbal en het onderdeel zijn van zo'n wereldje belangrijk zou worden voor deze jongen talenten. Dat idee alleen al is echt fantastisch."
Warm hart
"Daarnaast draag ik de Amsterdam Pirates ook gewoon een warm hart toe. Zo ben ik ook met sponsoring bezig bij de club. Aan alles wat met honkbal te maken heeft, wil ik graag bijdragen. Ik doe wat ik kan. Zoals ik net al zei: ik heb mijn gezin, de zaak en het honkbal. Het mooiste zou zijn om activiteiten te kunnen doen waar al die drie dingen bij elkaar komen. Honkbal en zakendoen is een uitdagende combinatie. Hoewel honkbal in commercieel opzicht in Nederland niet makkelijk verkoopbaar is, is het zeker niet onmogelijk. Het is mijn passie voor de sport. Én aan je zaak werken én genieten van het honkbal. Dat is het mooiste wat er is."
Meer informatie over SalesQ? Bezoek dan de website van het bedrijf.
Ook Partner worden van de KNBSB? Bekijk de mogelijkheden en neem contact op met commercieel manager Berry van Driel via berry.van.driel@knbsb.nl.