Update ledenaantal: zet in op ledenwerving jongste jeugd!

8 mei 2023

Het ledenaantal van de honkbal- en softbalsport is, na een aantal jaren van lichte stijging, helaas weer gedaald. De KNBSB heeft het verloop van de ledenaantallen en de uitkomsten van het exit onderzoek, onder vertrokken leden onderzocht en een aantal belangrijke conclusies getrokken. Zo zakt het ledenaantal binnen de softbaltak relatief snel en is het aantal BeeBallers in de afgelopen tien jaar met de helft gedaald.

Het zijn zorgwekkende trends, waarop op verenigingsniveau actie moet worden ondernomen. Ledenwerving en ook ledenbinding verdient de focus, want door een kleinere instroom bij de jongste jeugd neemt het aantal softballeden zeer waarschijnlijk de komende jaren nog verder af.

Het exit onderzoek leert ons dat er wel degelijk kansen liggen voor het werven van leden. Dit onderzoek wordt inmiddels doorlopend gehouden en uitgestuurd naar ieder uitgeschreven lid. Net als bij het eerdere eenmalige onderzoek in 2021, zien we dat de belangrijkste reden voor stoppen tijdgebrek is. Dit is een onderwerp dat sportbreed opgepakt zal moeten worden, maar binnen de vereniging en de teams kan het bijvoorbeeld helpen om het inkorten van de voorbereidingen op wedstrijden bespreekbaar te maken, zodat een wedstrijd (inclusief voorbereiding) niet meer zo'n groot deel van de dag hoeft te kosten.

Andere belangrijke kansen liggen op het gebied van werven. Van de gestopte leden geeft 98% (!) aan de sport aan te willen bevelen bij vrienden en familie. 43% van de respondenten geeft aan ooit te zijn begonnen met honkbal en/of softbal, omdat een familielid of vriend(in) al speelde. Focus bij het werven van nieuwe leden daarom vooral op de eerste kring rondom de huidige leden. Denk bijvoorbeeld na over het organiseren van Welcome Friends dagen of het inzetten van de Taco Mundo Welcome Amigos clinic.

Bovendien geeft 61% van de respondenten aan eventueel geinteresseerd te zijn in een terugkeer binnen de sport op een later moment. 18% van de respondenten is zelfs op die manier weer eens teruggekomen. Zorg voor passend aanbod voor oud-leden en benader ze om bijvoorbeeld te komen slowpitchen of organiseer een interne competitie voor oud-leden met minder speelmomenten. Uiteindelijk is dit ook een doelgroep waar veel kennis van de sport zit en dus ook een groot potentieel aan kader (coaches, vrijwilligers voor bijvoorbeeld jeugdcommissies, scheidsrechters, etc.).

Kortom: de trends zijn zorgwekkend, maar er liggen grote kansen om nieuwe leden en nieuw kader te werven. De KNBSB, maar ook de lokale sportorganisaties, kunnen handvatten en tools bieden voor het werven, maar de actie ligt bij de verenigingen.

Heb je vragen over het werven en/of binden van leden? Neem dan vooral contact op met sportontwikkeling@knbsb.nl of maak het bespreekbaar in clusterapps of op het Sportbestuurdersplatform! Elke vereniging heeft belang bij vitale verenigingen binnen de regio, om op die manier zoveel mogelijke aantrekkelijke competities op alle niveau's te kunnen organiseren! Schroom dus niet om elkaar om hulp of advies te vragen.