
Social Media
Jong en ook ouder: vrijwel iedereen is dagelijks op sociale media te vinden. Waar precies is afhankelijk van de doelgroep. Zo zitten jongeren vooral op Snapchat, TikTok en Instagram, en wat oudere mensen op Facebook en ook Instagram. Eventuele (sponsor)partners kun je via LinkedIn goed bereiken. Het is dan ook belangrijk om zichtbaar te zijn op deze kanalen. Zeker op de kanalen waar jongeren actief zijn, is het goed om veelvuldig (te) posten waarbij je foto en video steeds afwisselt.
Denk daarbij aan:
- Goede foto’s:
- Laat het beeld aansluiten bij de bijbehorende tekst
- Snijd ‘nietszeggend’ beeld weg: zet de sporter, actie of emotie centraal, niet het gras, het hek of een logo heel erg in de verte.
- Video:
- Denk aan het formaat van de video
- Maak de video niet te lang
- Start gelijk met de actie, anders scrollen mensen weg
- Plaats er een lekker muziekje onder
- Als gesproken woord erover, voeg dan ook de woorden in tekst toe (voor als mensen zonder geluid kijken)
- Algemeen:
- Korte tekst onder de post
- Link in bio >> naar website met meer info
- Niet 10 nietszeggende hashtags, maar een paar hashtags waar mensen daadwerkelijk op zoeken en die uitkomen op een pagina die daadwerkelijk relevant is.
Bekijk de presentatie die content creator Louie Jay heeft gegeven tijdens de communicatiebijeenkomsten en laat je inspireren.
Laat kanalen die door jongeren veelvuldig gebruikt worden, ook door jongeren (stel een groep samen) binnen de verenigingen gevoed worden. Zij weten wat er speelt, waarnaar gekeken wordt - wat 'werkt' om jongeren te bereiken en te binden, lid of geen lid.