Communicatie & Sponsoring

Webredactie

Het is belangrijk om de website van de vereniging up-to-date te hebben en zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de twee belangrijkste doelgroepen: de bestaande verenigingsleden en de niet-verenigingsleden die uit interesse op de website komen en potentiële nieuwe leden zijn. (Zie ook zoekgedrag van potentiële leden.)

Je kunt ervan uitgaan dat iedere websitebezoeker snel wil vinden waar hij of zij naar zoekt.  Zorg dus dat het menu helder is en de teksten niet te lang en prettig leesbaar zijn. 

Onderwerpen die in onze sporten veel gezocht zijn

  • Competitie informatie – statistieken, uitslagen, eventuele afgelastingen;
  • contact (adres) gegevens en parkeermogelijkheden (voor het bezoekende team);
  • algemene informatie over de sporten die je aanbiedt;
  • aanmeldlink voor lidmaatschap;
  • vrijwilligerswerk;
  • toernooikalender;
  • onderwerpen die van de vereniging van belang zijn.

De website is een communicatiekanaal dat continu -dus ook buiten het seizoen- bijgehouden moet worden. Zodat mensen als ze op de website komen niet steeds hetzelfde zien, of dat het laatste nieuwsbericht van drie jaar terug is.

Praktische tips voor goede online redactie

Organisatie

  • Vorm een vaste redactie met een duidelijke taakverdeling.
  • Stel actielijsten op – wie doet wat en wanneer. Zodat wanneer een nieuw artikel op de website staat, dat ook op de socials gedeeld wordt (en andersom).
  • Maak elk redactielid verantwoordelijk voor een aantal onderwerpen. Dit kan
    • op onderwerp – honkbal, softbal, beeball, baseball5, toernooien, algemene informatie etc.
    • per communicatiemiddel: wie doet (n) de website, de nieuwsbrief en social media.
  • Werk vooruit: zorg dat er tijdloze artikelen op de plank liggen voor als het even wat stiller is qua nieuws, bijvoorbeeld buiten het seizoen.
  • Zorg dat zoveel mogelijk informatie vanuit de club bij de redactie terechtkomt.

Structuur

  • Zorg voor afwisseling in onderwerp, vorm en lengte.
  • Geef structuur door te werken met vaste rubrieken – tegelijkertijd wel met de nodige vrijheid om toe te voegen of daarvan af te wijken als dat beter is.
  • Houd een (digitaal) archief bij waar je makkelijk dingen in kunt terugvinden.

Creativiteit

  • Zorg voor een aantrekkelijke opmaak.
  • Bedenk aansprekende (tussen)koppen en leads.
  • Breng nieuws over mensen.
  • Gebruik foto’s en illustraties.

Schrijftips

Een bezoeker van een website gedraagt zich heel anders dan iemand die de nieuwsbrief scant of socials volgt. Je moet goed nagaan voor welke doelgroep je schrijft en welke informatie je waar wilt laten zien.

 De Universiteit van Leiden heeft hiervoor vijf handige tips opgesteld:

1. Val met de deur in huis
Zet de belangrijkste inhoud bovenaan de pagina. Begin niet met een inleiding, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten.

2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen
Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep van jouw website en bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers. Houd bij het schrijven van webtekst de volgende vragen steeds voor ogen.

  • Is deze informatie relevant?
  • Welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst?
  • Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep.

3. Schrijf ‘scanbaar’
Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (een beetje vergelijkbaar met het 'koppensnellen' in een krant). Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:

  • Maak korte paragrafen
    Alinea’s van ongeveer vijf regels met goede, inhoudelijke tussenkoppen die mogelijke zoektermen bevatten, dus niet ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’.
  • Gebruik opsommingen:
  • om
  1. aandacht
  • zaken
  1. van de
  • goed
  1. lezers
  • onder de
  1. te brengen

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk
Houd het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden. Vermijd jargon en verouderde woorden. Zet beleidsteksten, brochureteksten, regelingen en dergelijke niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk deze tot korte, ‘scanbare’ webteksten. Bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker het document alsnog kan printen.

  • Spreek de bezoeker waar mogelijk ook rechtstreeks aan.

o   Niet: Je kunt je op deze site aanmelden voor de Welcome Friends dag

o   Wel: Meld je aan voor de Welcome Friends dag

  • Schrijf niet in lijdende vorm, maar formuleer actief.

o   Niet: De play-offs werden door veel mensen bezocht.

o   Wel: Veel mensen kwamen naar de play-offs.

5. Gebruik betekenisvolle linkteksten
Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naartoe leidt. Als je in lopende tekst of bijvoorbeeld onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten.

  • Niet: Klik hier voor informatie over scheidsrechters
  • Wel: Meer informatie over scheidsrechters

Onderzoek - zoekgedrag van potentiële leden

Uit het Nationaal Sportonderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat als mensen willen gaan sporten 33% zich op het internet oriënteert naar een aantrekkelijke sportactiviteit en 34% via een zoekopdracht op internet op zoek gaat naar informatie. Als je online aanwezig bent, bereik je dus veel potentiële leden.

Deze niet-leden met mogelijke interesse wil je direct verleiden, bijvoorbeeld om gratis aan een proeftraining mee te doen. Zorg dat een aanmeldlink voor een proeftraining direct zichtbaar is op jullie website (bijvoorbeeld via Google forms of door een formulier te integreren op jullie pagina).

o   Geef beknopt wat meer informatie over de proeftraining.  

o   Het is belangrijk om snel opvolging aan de inschrijving te geven, door te bellen of mailen en de datum van een proeftraining vast te leggen.

o   Als een mogelijk nieuw lid heeft meegetraind en daadwerkelijk lid wil worden, is het heel belangrijk dat deze drempel zo laag mogelijk is. En dat is via online inschrijving. Stuur ze per mail of app een link naar het inschrijfformulier en zorg ook dat de inschrijflink om lid te worden bovenaan de website staat.

Maak inschrijving zo simpel mogelijk voor het nieuwe lid!

De KNBSB is dé autoriteit op het gebied van honkbal en softbal in Nederland. Van recreatief tot topsport ondersteunen wij al generaties lang de ontwikkeling van deze balsporten in het hele land.

Contact
Kelvinbaan 48
Nieuwegein
3439 MT
ma t/m vr
9u tot 17u
Download de app

Download de officiële app van de KNBSB!