Veel gestelde vragen en antwoorden (FAQ)

Bij de KNBSB komen veel vragen binnen voor de afdeling competitiezaken. Daarom hebben we hieronder een lijst met veel gestelde vragen opgesteld, opgedeeld in categorieën:

Algemene vragen

  • Heeft u als speler, coach of ouder een competitie-gerelateerde vraag?

     

    Bent u speler, coach of ouder en heeft u een competitie-gerelateerde vraag, dan kunt u contact opnemen met de wedstrijdsecretaris van uw vereniging.

    De wedstrijdsecretaris van uw vereniging heeft indien nodig contact met de afdeling Competitiezaken over competitie-gerelateerde onderwerpen.

  • Heeft u als wedstrijdsecretaris een competitie-gerelateerde vraag?

     

    Bent u een wedstrijdsecretaris en heeft u een competitie-gerelateerde vraag, dan kunt u op doordeweekse dagen contact opnemen met de afdeling Competitiezaken, zie contactgegevens.

  • Waar vind ik de wedstrijdbepalingen: Spelregels, Reglement van Wedstrijden en Competitiebepalingen?

     

    Alle documenten met betrekking tot de competitie vindt u op de pagina wedstrijdbepalingen.

  • Welke administratieve heffingen zijn er allemaal en hoe hoog zijn de bedragen?

    Alle informatie over indexering, bondscontributies, sponsorheffingen, officialvergoedingen, behandelingskosten en administratieve heffingen Reglement van Wedstrijden vindt op de pagina contributies en heffingen.

  • Wat moet een thuisspelende vereniging doen als een wedstrijd wordt afgelast?

     

    Van de beslissing dat een speelveld is afgekeurd, moeten direct door de thuisspelende vereniging op de hoogte worden gesteld:

    1. Beide teams.
    2. De aangestelde bondsscheidsrechter(s), bondsscorers en eventueel de aangewezen beoordelaar.
    3. De afdeling Competitiezaken.

    De thuisspelende vereniging moet zijn beslissing tijdig nemen, zodat de bezoekende vereniging en de scheidsrechter(s) en eventueel de official bondsscorers nog voor vertrek uit hun plaats van vestiging kunnen worden gewaarschuwd. Als het niet meer mogelijk is de bezoekende vereniging vóór vertrek uit zijn plaats van vestiging van de afkeuring van het speelveld op de hoogte te stellen, dan vervalt de beslissing van de thuisspelende vereniging en beslist de plaatscheidsrechter of de wedstrijd wel of niet kan doorgaan.

    Het telefoonnummer van een bondsofficial is op twee manieren te achterhalen:

  • Wat moet een vereniging doen om een afgelaste wedstrijd in te halen?

     

    Afgelaste wedstrijden worden door de afdeling Competitiezaken op 31 juli/31 oktober (Gesloten klassen, klassen met P/D-regeling en/of klassen met splitsing) of 31 december (overige Open klassen) geparkeerd.

    In de Gesloten klassen, klassen met P/D-regeling en/of klassen met splitsing kunnen de betrokken verenigingen in onderling overleg binnen uiterlijk 4x 24 uur na de afgelasting een inhaaldatum afspreken. De afgelaste wedstrijden moeten uiterlijk 15 dagen na de oorspronkelijke datum worden gespeeld. Als verenigingen onderling geen nieuwe speeldatum afspreken, worden afgelaste wedstrijden door de afdeling Competitiezaken vastgesteld.

    In de overige Open klassen kunnen de betrokken verenigingen in onderling overleg een nieuwe speeldatum afspreken (zie handleiding). Sinds dit seizoen is er geen akkoord meer nodig van de afdeling Competitiezaken.

  • Ik heb een wedstrijdwijziging (wijziging van de speeldatum, aanvangstijd, accommodatie, o.i.d.). Hoe moet ik dit doorgeven?

     

    Via het reguliere systeem van wedstrijdwijzigingsverzoeken in Sportlink Club kunt u een wijzigingsverzoek indienen. Klik hier voor een handleiding over dit systeem.

Officials

  • Hoe weet ik als vereniging of we bondscheidsrechters krijgen bij onze wedstrijd?

    Er worden door de afdeling Competitiezaken bondscheidsrechters aangesteld in de Gesloten klassen:

      • Honkbal Senioren Hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse (indien beschikbaar)
      • Fastpitch Softbal Dames Hoofdklasse en 1e klasse
      • Honkbal Instructional League U17

    De aanstellingen worden minimaal drie weken voorafgaande aan de speeldatum bekend gemaakt en zijn zichtbaar via: Honkbal, Fastpitch Softbal en Sportlink Club. Indien er binnen die periode geen bondscheidsrechters staan aangesteld, dan kan een vereniging ervan uitgaan dat er voor die wedstrijd geen officials worden aangesteld.

Sportlink

  • Ik kan niet (meer) inloggen in Sportlink Club. Hoe kan dat?

    Als u tijdens het opstarten van Sportlink Club een foutmelding in beeld krijgt, betekent dit vaak dat er een oude versie van Java op uw computer is geïnstalleerd. Het updaten van Java wil vaak al helpen. Een andere optie is om de cache (het tijdelijke geheugen) van Java te legen. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen.

    Lukt het niet om het probleem opgelost te krijgen? Neem dan contact op met de Servicedesk van Sportlink: 088-7700500 of https://www.sportlink.nl/diensten/support/.

  • Ik kan niet (meer) inloggen in de KNBSB Competitie-app. Hoe kan dat?

    Bij problemen met het inloggen in de KNBSB Competitie-app kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Sportlink: 088-7700500 of https://www.sportlink.nl/diensten/support/.

  • Ik kan geen leden aan een team toevoegen in Sportlink Club en/of de KNBSB Competitie-app. Wat moet ik doen?

    Kijk in Sportlink als eerste het volgende na:

    1. Is het betreffende lid als bondslid bij jouw vereniging aangemeld?
    2. Heeft het betreffende de juiste spelactiviteit: Honkbal, Softbal of BeeBall?

    Sportlink Club biedt de mogelijkheid om bondsteams en spelersopgaven in te richten. Hiermee kunnen spelers aan bondsteams worden toegevoegd. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen in Sportlink Club.

    Ook op het mobiel Digitaal Wedstrijd Formulier (mDWF) een speler toevoegen. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen in de KNBSB Competitie-app.

  • Hoe zorgen we ervoor dat iemand geen wedstrijdwijzigingen meer ontvangt of juist wel wedstrijdwijzigingen ontvangt?

    Dit is door de vereniging zelf in te stellen via Sportlink Club. Hoe je dit het beste kunt doen lees je hier

  • Waarom kan ik een afgelaste of nog openstaande wedstrijd niet meer terugvinden in de KNBSB Competitie App?

    Een wedstrijd die in het verleden ligt en nog niet is verwerkt door de vereniging of de status van ‘afgelast’ heeft gekregen is niet meer in te zien in de KNBSB Competitie app. Een afgelaste wedstrijd moet door Competitiezaken weer worden vrijgegeven in Sportlink. Indien dit niet is gedaan door Competitiezaken kunt u een e-mail sturen naar competitie@knbsb.nl met het verzoek dat alsnog te doen. Een digitaal wedstrijdformulier moet altijd binnen 2x24 uur na afloop van de wedstrijd ingevuld en toegestuurd worden. Of deze nu is uitgespeeld, afgelast of gestaakt. Zo weet Competitiezaken wat de status van een wedstrijd is. Indien een wedstrijdformulier door technische problemen niet kan worden verwerkt dan kunt u dit melden via dwf@knbsb.nl. Vermeld hierbij dan altijd de volgende gegevens:

    • Is de wedstrijd uitgespeeld, afgelast of gestaakt;
    • Indien de wedstrijd is gespeeld vermeld dan:
      • Uitslag
      • Line-up van beide teams
        • Wissels ook vermelden
      • Aantal gespeelde innings
      • Wedstrijdduur in uren en minuten
      • Eventuele strafzaken en/of bijzonderheden

     

    Het digitaal wedstrijdformulier wordt dan door medewerkers van het Bondsbureau alsnog verwerkt.

    Indien een wedstrijdformulier niet is ingestuurd en er is ook niks toegestuurd wat de status van wedstrijd is dan ontvangt het thuisspelende team een administratieve heffing voor het niet tijdig verwerken van het wedstrijdformulier.