Veel gestelde vragen en antwoorden (FAQ)

Bij de KNBSB komen veel vragen binnen voor de afdeling competitiezaken. Daarom hebben we hieronder een lijst met veel gestelde vragen opgesteld, opgedeeld in categorieën:

Algemene vragen

  • Ik heb een competitie-gerelateerde vraag. Mag ik de afdeling Competitiezaken benaderen?

    Alleen de wedstrijdsecretaris van een vereniging mag contact opnemen met de afdeling Competitiezaken. Die werkwijze was in het verleden eigenlijk al van toepassing, maar hanteren we nu strikt.

    Bent u coach/speler/ouder/bestuurslid en heeft u een competitie-gerelateerde vraag? Neem dan contact op met de wedstrijdsecretaris van uw vereniging. Uw wedstrijdsecretaris kan inschatten of hij/zij de vraag namens de vereniging daadwerkelijk aan Competitiezaken moet stellen.

  • Hoe kan ik de afdeling Competitiezaken het beste benaderen?

    Op doordeweekse dagen is de afdeling Competitiezaken per telefoon en e-mail te bereiken. De juiste contactgegevens vindt u hier. De afdeling Competitiezaken beheert ook een nood telefoonnummer. Deze is alleen buiten de reguliere kantoortijden te gebruiken en alleen voor:

    • Het doorgeven van afgelaste wedstrijden waarbij bondsofficials staan aangesteld;
    • Het doorgeven van excessen tijdens wedstrijden;
    • Contact tussen bondsofficials en Competitiezaken met betrekking tot aanstellingen en afmeldingen

    Tijdens reguliere kantoortijden wordt het noodnummer niet gebruikt en ook niet opgenomen. Voor contact met Competitiezaken kunt u de reguliere telefoonnummers gebruiken. Het noodnummer is ook niet te gebruiken voor last-minute wedstrijdwijzigingen, dispensaties, samenwerkingsverbanden of andere niet-noodzakelijke competitiezaken. Voor deze zaken kunt u alleen tijdens de reguliere kantoortijden terecht bij Competitiezaken.

  • Waar vind ik de spelregels, competitiebepalingen en wedstrijdreglementen?

    Alle documenten met betrekking tot de competitie en regelgeving kunt u hier terugvinden.

  • Welke administratieve heffingen zijn er allemaal en hoe hoog zijn de bedragen?

    Alles administratieve heffingen, contributiebedragen en officialvergoedingen kunt u hier terugvinden.

  • Wat moet ik doen als een wedstrijd is afgelast?

    Wanneer een wedstrijd wordt afgelast, is het de taak van de thuisspelende vereniging om de tegenstander te informeren en de wedstrijd via de KNBSB Competitie app op afgelast te zetten. Indien er bondscheidsrechters aangesteld staan, moet de thuisspelende vereniging ook Competitiezaken informeren en de betreffende scheidsrechters + mogelijke beoordelaars informeren. Wanneer de bondsofficials niet worden geïnformeerd en zij hebben een tevergeefse reis gemaakt naar de accommodatie, dan zijn de reiskosten voor rekening van de thuisspelende vereniging.

  • Een afgelaste competitiewedstrijd willen we op een later moment alsnog inhalen. Hoe moeten we dit regelen?

    Alle afgelaste competitiewedstrijden worden door Competitiezaken naar de fictieve datum 31 oktober 2020 gezet. In overleg met de tegenstander kunt u kijken of een wedstrijd op een andere speeldatum alsnog kan worden ingehaald. Via het reguliere systeem van wedstrijdwijzigingsverzoeken in Sportlink Club kunt u een wijzigingsverzoek bij Competitiezaken indienen. Klik hier voor een handleiding over dit systeem.

    Let op: De verplichting om een wedstrijd binnen 2 maanden na de oorspronkelijk ingeplande speeldatum in te halen, is in dit bijzondere seizoen niet van toepassing. Als verenigingen overeenkomen een afgelaste competitiewedstrijd niet te spelen en er voor kiezen deze te laten vervallen, geef dit dan per e-mail aan Competitiezaken door (competitie@knbsb.nl).

  • Het lukt niet om een afgelaste competitiewedstrijd op een later moment alsnog in te halen. Hoe moeten we hiermee omgaan?

    Allereerst vinden we communicatie tussen de betrokken verenigingen van groot belang. Stem met elkaar af hoe om te gaan met een afgelaste competitiewedstrijd. Als verenigingen overeenkomen een afgelaste competitiewedstrijd niet te spelen, geef dit dan per e-mail aan Competitiezaken door (competitie@knbsb.nl).

  • Ik heb een wedstrijdwijziging (wijziging van de speeldatum, aanvangstijd, accommodatie, o.i.d.). Hoe moet ik dit doorgeven?

    Via het reguliere systeem van wedstrijdwijzigingsverzoeken in Sportlink Club kunt u een wijzigingsverzoek bij Competitiezaken indienen. Klik hier voor een handleiding over dit systeem.

Officials

  • Hoe weet ik of we bonddscheidsrechters krijgen bij onze wedstrijd?

    Er worden door Competitiezaken bondscheidsrechters aangesteld in de volgende ‘gesloten’ klassen:

    • Honkbal Senioren Hoofdklasse t/m Honkbal Senioren 2e klasse
    • Honkbal Instructional League Junioren
    • Fastpitch Softbal Dames Golden League t/m Fastpitch Softbal Dames 1e klasse

    Aanstellingen worden gemaakt voor meerdere weken achter elkaar. Deze aanstellingen zijn in te zien via onze website: Honkbal en Fastpitch Softbal maar ook via Sportlink Club. De aanstellingen worden minimaal drie weken voorafgaande aan de wedstrijddatum bekend gemaakt. Wanneer er binnen die periode geen bondscheidsrechters staan aangesteld dan komen deze ook niet meer.

  • Hoe kan ik als bondsofficial een wijziging in mijn beschikbaarheid en/of een verhindering aan Competitiezaken doorgeven?

    Het doorgeven van een wijziging in je beschikbaarheid en/of een of meerdere verhinderingen kun je eenvoudig zelf direct in Sportlink invoeren? Dat kan via:

    1. de KNBSB Competitie-app. De handleiding hiervoor vind je hier.
    2. het Official Portal

Sportlink

  • Ik kan niet (meer) inloggen in Sportlink Club. Hoe kan dat?

    Als u tijdens het opstarten van Sportlink Club een foutmelding in beeld krijgt, betekent dit vaak dat er een oude versie van Java op uw computer is geïnstalleerd. Het updaten van Java wil vaak al helpen. Een andere optie is om de cache (het tijdelijke geheugen) van Java te legen. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen.

    Lukt het niet om het probleem opgelost te krijgen? Neem dan contact op met de Servicedesk van Sportlink: 088-7700500 of https://www.sportlink.nl/diensten/support/.

  • Ik kan niet (meer) inloggen in de KNBSB Competitie-app. Hoe kan dat?

    Bij problemen met het inloggen in de KNBSB Competitie-app kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Sportlink: 088-7700500 of https://www.sportlink.nl/diensten/support/.

  • Ik kan geen leden aan een team toevoegen in Sportlink Club en/of de KNBSB Competitie-app. Wat moet ik doen?

    Kijk in Sportlink als eerste het volgende na:

    1. Is het betreffende lid als bondslid bij jouw vereniging aangemeld?
    2. Heeft het betreffende de juiste spelactiviteit: Honkbal, Softbal of BeeBall?

    Sportlink Club biedt de mogelijkheid om bondsteams en spelersopgaven in te richten. Hiermee kunnen spelers aan bondsteams worden toegevoegd. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen in Sportlink Club.

    Ook op het mobiel Digitaal Wedstrijd Formulier (mDWF) een speler toevoegen. Klik hier voor een handleiding met de te volgen stappen in de KNBSB Competitie-app.

  • Hoe zorgen we ervoor dat iemand geen wedstrijdwijzigingen meer ontvangt of juist wel wedstrijdwijzigingen ontvangt?

    Dit is door de vereniging zelf in te stellen via Sportlink Club. Hoe je dit het beste kunt doen lees je hier

  • Waarom kan ik een afgelaste of nog openstaande wedstrijd niet meer terugvinden in de KNBSB Competitie App?

    Een wedstrijd die in het verleden ligt en nog niet is verwerkt door de vereniging of de status van ‘afgelast’ heeft gekregen is niet meer in te zien in de KNBSB Competitie app. Een afgelaste wedstrijd moet door Competitiezaken weer worden vrijgegeven in Sportlink. Indien dit niet is gedaan door Competitiezaken kunt u een e-mail sturen naar competitie@knbsb.nl met het verzoek dat alsnog te doen. Een digitaal wedstrijdformulier moet altijd binnen 2x24 uur na afloop van de wedstrijd ingevuld en toegestuurd worden. Of deze nu is uitgespeeld, afgelast of gestaakt. Zo weet Competitiezaken wat de status van een wedstrijd is. Indien een wedstrijdformulier door technische problemen niet kan worden verwerkt dan kunt u dit melden via dwf@knbsb.nl. Vermeld hierbij dan altijd de volgende gegevens:

    • Is de wedstrijd uitgespeeld, afgelast of gestaakt;
    • Indien de wedstrijd is gespeeld vermeld dan:
      • Uitslag
      • Line-up van beide teams
        • Wissels ook vermelden
      • Aantal gespeelde innings
      • Wedstrijdduur in uren en minuten
      • Eventuele strafzaken en/of bijzonderheden

     

    Het digitaal wedstrijdformulier wordt dan door medewerkers van het Bondsbureau alsnog verwerkt.

    Indien een wedstrijdformulier niet is ingestuurd en er is ook niks toegestuurd wat de status van wedstrijd is dan ontvangt het thuisspelende team een administratieve heffing voor het niet tijdig verwerken van het wedstrijdformulier.